|
GALERIA ARCHITEKTÓW FORMA | pod patronatem Muzeum Narodowego w Szczecinie | Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie |
POMYŚLI Waldemar Marzęcki Wernisaż wystawy 21. października 2011, godz. 18.00 Czas ekspozycji 21|10|2011 - 15|11|2011 Galeria FORMA, ZUT, WBiA / Budynek Architektury, ul. Żołnierska 50 w Szczecinie Wstęp na wystawę i wernisaż - wolny Kuratorzy wystawy: Paweł Rubinowicz i Klara Czyńska |
Pobierz plakat w wyższej rozdzielczości >>> |
|
26|10|2011 |
REPORTAŻ FILMOWY |
POMYŚLI Reportaż z otwarcia wystawy Waldemara Marzęckiego 21|10|2011, Galeria Architektów FORMA Autor: Andrzej Fader FaderProduction TV&documentaries www.FaderProduction.eu biuro@faderproduction.eu |
ZDJĘCIA Z WERNISAŻU |
|
Foto-reportaż z wernisażu autor: Paweł Rubinowicz fot. Klara Czyńska |
Zdjęcia z wernisażu fot. Klara Czyńska |
|
Zdjęcia z wernisażu fot. Katarzyna Wirkus |
|
16|10|2011 |
KATALOG WYSTAWY |
OPIS AUTORSKI |
Nigdy nie będziemy mieli pewności, że nasze intencje czy pragnienia zostaną trafnie odczytane przez osoby trzecie. Nawet z pozoru najbardziej jednoznaczny przekaz tego nie gwarantuje. Sytuacja ta bywa istotną przeszkodą w komunikowaniu się pomiędzy ludźmi. Brak automatyzmu w zrozumieniu czyichś intencji w wielu przypadkach stwarza jednak szansę na bogactwo ich interpretacji. |
Zobacz wybrane prace >>> |
AUTORSKI POKAZ MULTIMEDIALNY |
Pokaz multimedialny Waldemara Marzęckiego do muzyki Adama Opatowicza zaprezentowany pod koniec wernisażu |
INFORMACJA O AUTORZE |
Waldemar Marzęcki - architekt, urbanista, artysta fotografik. Od 2009 roku profesor zwyczajny. Wykłada na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. Autor czterech książek poświęconych współczesnej urbanistyce, ponad 80-ciu publikacji naukowych oraz kilkudziesięciu projektów architektonicznych i urbanistycznych. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików i były prezes szczecińskiego oddziału ZPAF. Autor kilkudziesięciu wystaw fotograficznych, prezentowanych w Austrii, Danii, Francji, Holandii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Szwecji i Włoszech. W latach 70. i 90. współpracował ze Szczecińskim Ośrodkiem Telewizji Polskiej. W projektach artystycznych łączy fotografię z innymi dziedzinami sztukami: architekturą, urbanistyką, muzyką, teatrem, grafiką multimedialną, vizualartem i sztuką performatywną. Od 2009 roku prowadzi autorską szkołę fotografii. Kontakt: http://marzecki.com.pl/ |
RECENZJA WYSTAWY |
Dorobek fotograficzny i artystyczny Waldemara Marzęckiego jest bogaty, zastanawiająco zróżnicowany. Poczynając od czołówek programów telewizyjnych, pokazów diaporamy, projekcji multimedialnych, poprzez scenografię teatralną, czy ilustrację książek, fotografię portretową, aż po problemy związane z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym. Mając do wglądu dokumentację dorobku tak zróżnicowanego, nie sposób nie zadać pytania: Co jest tego powodem? Czyżby chodziło jedynie o udowodnienie, jak swobodnie i umiejętnie Autor potrafi się wpisać w istniejące, nawet krańcowo odmienne konwencje artystyczne? Przecież nie oto chodzi. Forma wypowiedzi jest środkiem do wyrażania celu twórczego, a jej zmiany - wynikiem eksperymentów i poszukiwań, dlatego takie poszukiwania mają charakter ewolucyjny, a nie paralelny. Jaka jest logika pokazywania przez dojrzałego i świadomego swoich decyzji architekta (profesora zwyczajnego) projektów fotograficznych, artystycznych tak krańcowo różnych od siebie. Odpowiedzi należy szukać w sylwetce architekta Waldemara Marząckiego. Duża część twórczości architektonicznej jest wynikiem pracy zespołowej: projekty urbanistyczne, architektoniczne, badania naukowe, wykłady, publikacje książkowe. Wszędzie tam Autor działa w grupie, ukierunkowuje się na społeczność widzów-odbiorców, współtwórców. Czasami wykonuje czyjeś zamierzenie artystyczne. Nie jest "poetą tworzącym do szuflady", jego twórczość jest odpowiedzią na płynące z zewnątrz oczekiwania, bo tylko w taki sposób może realizować obowiązek architekta-artysty. Bycie architektem, bycie artystą, to funkcja, a może nawet instytucja publiczna, a obowiązek jaki z tego tytułu spada, można realizować w sposób niekoniecznie jednorodny formalnie. Tym sposobem, mimo współczesnego języka plastycznego jakiego używa, zbliża się do pierwotnej funkcji sztuki, wplecionej w życie społeczne, a nie muzealne. |
PORTRET PODWÓJNY - PERFORMANCE TOWARZYSZˇCY WYSTAWIE |
PORTRET PODWÓJNY |
Antoni Karwowski | Andrzej Pawełczyk |
Symultaniczne działanie performatywne dwójki artystów w kontekście formy nadrzędnej. (...)
Performance "Portret podwójny" jest próbą dialogu z ideą projektu fotograficznego "POMYŚLI" Waldemara Marzęckiego, czyli portretu, jako "maski wielokrotnej". Wynikająca z takiego ujęcia manipulacja formy jest więc próbą uchwycenia procesu kreacji. Dialog przez proces twórczy, początkowo, jako działanie osobne każdego z performerów w "przestrzeni własnej" doprowadza do wspólnej analizy "mitu pamięci", poprzez dekonstrukcję - tak mitu jak i procesu. |
Antoni Karwowski, urodzony 1948 roku w Grajewie. Studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Artysta intermedialny, performer, autor i organizator wielu projektów i wydarzeń artystycznych. Od 1979 roku. związany z nurtem sztuki performance. Założyciel "Grupy A" (1979). Aktualnie współpracuje z miejscem sztuki OFFicyna w Szczecinie jako: artysta i kurator festiwalu "Performance Intermedia", międzynarodowego przeglądu video art "PI-five" i prezentacji video art w ramach Europejskiego Festiwalu Filmów Dokumentalnych "dokumentART". Uczestnik kilku edycjach forum "OST - WEST" w Niemczech oraz licznych międzynarodowych projektów artystycznych (w Polsce, Niemczech, Szwecji czy w Hiszpanii). Blog autora: http://antoni-performance.blogspot.com/ |
|
|
Andrzej Pawełczyk, urodzony w 1964 roku. Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom 1992 roku. Performer, architekt, kurator i animator wydarzeń artystycznych. W sztuce porusza zagadnienia związane z tożsamością i społecznymi funkcjami sztuki na pograniczu kulturowym. Jak napisał o jego twórczości krytyk i poeta Mariusz Rosiak: "Bohaterem swoich kolejnych wystąpień (Pawełczyk) za każdym razem chce uczynić czas. Ten, który przemija i powraca natarczywie w introspekcji, bo wydarzyło się onegdaj coś, co sprawiło, że zyskaliśmy poczucie, że ten świat, w którym przemijamy wydarza się naprawdę, a nie jest tylko bańką mydlaną, którą w każdej chwili może zdmuchnąć wiatr. Pawełczyk zatem uporczywie drąży własną pamięć, rozkłada na czynniki pierwsze" [Arteon 2005]. |
Fot. Waldemar Marzęcki |
GALERIA ARCHITEKTÓW FORMA, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie | Kurator Galerii:
Paweł Rubinowicz | Webmaster:
Klara Czyńska |