锘匡豢 POmy渓i Waldemara Marz阠kiego


Muzeum Narodowe Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny
GALERIA ARCHITEKT脫W FORMA   |  pod patronatem Muzeum Narodowego w Szczecinie  |  Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

POMY艢LI
Waldemar Marz臋cki



Wernisa偶 wystawy
21. pa藕dziernika 2011, godz. 18.00

Czas ekspozycji
21|10|2011 - 15|11|2011


Galeria FORMA, ZUT, WBiA / Budynek Architektury, ul. 呕o艂nierska 50 w Szczecinie
Wst臋p na wystaw臋 i wernisa偶 - wolny

Kuratorzy wystawy: Pawe艂 Rubinowicz i Klara Czy艅ska

Pobierz plakat w wy偶szej rozdzielczo艣ci >>>

26|10|2011

Performance sta艂 si臋 inspiracj膮 dla wypowiedzi artysty fotografa. Fotogramy sta艂y si臋 inspiracj膮 dla tw贸rczej odpowiedzi performer贸w. Podczas wernisa偶u nast膮pi艂a przerwa w dostawie energii elektrycznej. Brak 艣wiat艂a zmusi艂 wszystkich do improwizacji... Z pozoru fatalne okoliczno艣ci sta艂y si臋 jednak now膮 i niespodziewan膮 warto艣ci膮 tego wyj膮tkowego wieczoru w Galerii Architekt贸w Forma.

Na dzie艅 przed wernisa偶em wszystko by艂o gotowe. Autor - Waldemar Marz臋cki - zadba艂 o jak najlepsze o艣wietlenie prac (艣wiat艂em elektrycznym). Rzutnik by艂 przygotowany do wy艣wietlenia pokazu multimedialnego. Na kilka godzin przed otwarciem, w miar臋 up艂ywu czasu, brak pr膮du wbrew prawom fizyki, powodowa艂 wzrost napi臋cia. Odwo艂a膰, przesun膮膰 na p贸藕niej? Na szcz臋艣cie odrzucili艣my takie rozwi膮zania. Autorzy wkroczyli w obszar nieprzewidzianego i niepewnego eksperymentu artystycznego.

Starannie zaprojektowana forma percepcji prac fotograficznych i towarzysz膮cego wystawie performance uleg艂a ca艂kowitemu przekszta艂ceniu. Reflektory kierunkowe zosta艂y zast膮pione przez parafinowe 艣wiece oraz ledowe 艣wiat艂a telefon贸w kom贸rkowych. Zasilane bateriami lampy kamer (Fader-Production oraz Szczecin24.TV) sta艂y si臋 g艂贸wnym 藕r贸d艂em wizualnej ekspozycji performance "Portret podw贸jny" Antoniego Karwowskiego i Andrzeja Pawe艂czyka.

W zaimprowizowanej konwencji mogli艣my obejrze膰 prace fotograficzne Marz臋ckiego w zupe艂nie inny spos贸b. Zamiast szybkiego ogl膮du pe艂nej ekspozycji, widz musia艂 sk艂ada膰 o艣wietlone fragmenty poszczeg贸lnych fotogram贸w w konstruowan膮 subiektywnie ca艂o艣膰. Taki spos贸b percepcji zach臋ca艂 odbiorc臋 do wi臋kszej aktywno艣ci, poszukiwa艅 i nowych interpretacji. Kierunkowa艂 uwag臋 najpierw na detal zakomponowanego obrazu, a dopiero potem pozawala艂 oczyta膰 sens przekazu.

Zapraszam do zobaczenia wystawy i wczytania si臋 w jej tre艣ci. Jakby co, to zawsze mo偶na zgasi膰 艣wiat艂o (polecam). Materia艂y dokumentuj膮ce wydarzenie odnajdziecie Pa艅stwo na niniejszej stornie internetowej po艣wi臋conej wystawie. Poza reporta偶ami filmowymi zamie艣cili艣my r贸wnie偶 pe艂n膮 wersj臋 pokazu multimedialny Marz臋ckiego do muzyki Adama Opatowicza.

Pawe艂 Rubinowicz, kurator Galerii Forma


REPORTA呕 FILMOWY

POMY艢LI
Reporta偶 z otwarcia wystawy
Waldemara Marz臋ckiego
21|10|2011, Galeria Architekt贸w FORMA




Autor:
Andrzej Fader
FaderProduction TV&documentaries
www.FaderProduction.eu
biuro@faderproduction.eu
ZDJ臉CIA Z WERNISA呕U



Foto-reporta偶 z wernisa偶u
autor: Pawe艂 Rubinowicz
fot. Klara Czy艅ska
Zdj臋cia z wernisa偶u
fot. Klara Czy艅ska
Zdj臋cia z wernisa偶u
fot. Katarzyna Wirkus

16|10|2011

W pi膮tek, 21-go pa藕dziernika Galeria Architekt贸w Forma b臋dzie mia艂a przyjemno艣膰 zaprezentowa膰 wystaw臋 fotograficzn膮 Waldemara Marz臋ckiego zatytu艂owan膮 "POmy艣li". Jest to forma osobistej refleksji Autora nad performance Antoniego Karwowskiego, kt贸ry zosta艂 zaprezentowany z okazji 10-lecia galerii OFFicyna w Szczecinie w marcu 2008 roku. Okre艣lona w czasie i przestrzeni sytuacja artystyczna, kt贸rej przedmiotem i podmiotem by艂o cia艂o performera (Karwowski), sta艂a si臋 inspiracj膮 dla kolejnej wypowiedzi artystycznej, wyra偶onej tym razem j臋zykiem fotografii (Marz臋cki). Na dziesi臋ciu fotogramach Autor utrwali艂 w spos贸b subiektywny narracj臋 spektaklu. Statyczne obrazy skumulowa艂y w sobie dynamik臋 i symbolik臋 ruch贸w performera. Dialog artyst贸w trwa... W korespondencji z Marz臋ckim, Karwowski napisa艂, 偶e cieszy go fakt, 偶e jego cykl "oderwa艂" si臋 od pierwowzoru i 偶e 偶yje swoim artystycznym 偶yciem oraz generuje nowe wizje i inspiracje. Podczas wernisa偶u zobaczymy performance, b臋d膮cy pierwsz膮 odpowiedzi膮 na zdj臋cia Marz臋ckiego, zatytu艂owany "Portret podwojony" autorstwa Antoniego Karwowskiego oraz Andrzeja Pew艂czyka. Wernisa偶owi wystawy b臋dzie towarzyszy艂 r贸wnie偶 multimedialny pokaz Marz臋ckiego do muzyki Adama Opatowicza, kompozytowa, re偶ysera, dyrektora Teatru Polskiego w Szczecinie.

Waldemar Marz臋cki, jest architektem, urbanist膮, artyst膮 fotografikiem, cz艂onkiem Zwi膮zku Polskich Artyst贸w Fotografik贸w, profesorem zwyczajnym. Wyk艂ada urbanistyk臋 oraz fotografi臋 na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. Jest autorem ksi膮偶ek i publikacji naukowych po艣wi臋conych wsp贸艂czesnej urbanistyce oraz autorem kilkudziesi臋ciu wystaw fotograficznych, prezentowanych w Austrii, Danii, Francji, Holandii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Szwecji i W艂oszech.

Antoni Karwowski, jest artyst膮 intermedialnym, performerem, autorem i organizatorem wielu projekt贸w i wydarze艅 artystycznych w Polsce oraz za granic膮 - m.in. w Niemczech, Szwecji, Francji, Hiszpanii. Uko艅czy艂 Wydzia艂 Sztuk Pi臋knych UMK w Toruniu. Aktualnie wsp贸艂pracuje z galeri膮 i stowarzyszeniem Miejsce Sztuki OFFicyna w Szczecinie, jako artysta oraz kurator festiwali i przegl膮d贸w videoartu.

Andrzej Pawe艂czyk, jest performerem, architektem, kuratorem i animatorem wydarze艅 artystycznych, absolwentem Akademii Sztuk Pi臋knych w 艁odzi. W sztuce porusza zagadnienia zwi膮zane z to偶samo艣ci膮 i spo艂ecznymi funkcjami sztuki na pograniczu kulturowym. Jak to okre艣li艂 krytyk i poeta Mariusz Rosiak "Bohaterem swoich kolejnych wyst膮pie艅 (Pawe艂czyk) za ka偶dym razem chce uczyni膰 czas (...). Uporczywie dr膮偶y w艂asn膮 pami臋膰, rozk艂ada na czynniki pierwsze".

Pawe艂 Rubinowicz, kurator Galerii Forma


KATALOG WYSTAWY

OPIS AUTORSKI

Nigdy nie b臋dziemy mieli pewno艣ci, 偶e nasze intencje czy pragnienia zostan膮 trafnie odczytane przez osoby trzecie. Nawet z pozoru najbardziej jednoznaczny przekaz tego nie gwarantuje. Sytuacja ta bywa istotn膮 przeszkod膮 w komunikowaniu si臋 pomi臋dzy lud藕mi. Brak automatyzmu w zrozumieniu czyich艣 intencji w wielu przypadkach stwarza jednak szans臋 na bogactwo ich interpretacji.

Wystawa jest osobist膮 refleksj膮 nad performance Pana Antoniego Karwowskiego, zaprezentowanego przez autora z okazji 10-lecia galerii OFFicyna. Pewnego dnia przes艂a艂em drog膮 elektroniczn膮 prezentowane na wystawie zdj臋cia autorowi performance, prosz膮c o akceptacj臋 zamiaru pokazania ich szerszej publiczno艣ci. Odpowiedz brzmia艂a:

Gratuluj臋 !
Zdj臋cia bardzo mi si臋 podobaj膮.
Pana interpretacja emanuje surrealistyczn膮, troch臋 metafizyczn膮 atmosfer膮 blisk膮 temu, co chcia艂em wyrazi膰 w swoim performance. Cieszy mnie to, 偶e cykl "oderwa艂" si臋 od pierwowzoru i 偶yje swoim artystycznym 偶yciem, generuje nowe wizje, inspiruje.

Wystawa jest r贸wnie偶 pr贸b膮 zmierzenia si臋 ze zjawiskiem interpretacji czyich艣 dzia艂a艅 za pomoc膮 fotografii. S膮dz臋, 偶e nigdy nie b臋dzie jednoznacznego sposobu na to, aby sprawy dzia艂y si臋 POmy艣li - naszej my艣li. By膰 mo偶e b臋d膮 to nowe byty, kt贸re zosta艂y powo艂ane do 偶ycia POmy艣li - lecz nie koniecznie pomy艣li ich autora.

Waldemar Marz臋cki



Zobacz wybrane prace >>>
AUTORSKI POKAZ MULTIMEDIALNY

Pokaz multimedialny
Waldemara Marz臋ckiego
do muzyki Adama Opatowicza
zaprezentowany pod koniec wernisa偶u
INFORMACJA O AUTORZE

Waldemar Marz臋cki - architekt, urbanista, artysta fotografik. Od 2009 roku profesor zwyczajny. Wyk艂ada na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. Autor czterech ksi膮偶ek po艣wi臋conych wsp贸艂czesnej urbanistyce, ponad 80-ciu publikacji naukowych oraz kilkudziesi臋ciu projekt贸w architektonicznych i urbanistycznych. Cz艂onek Zwi膮zku Polskich Artyst贸w Fotografik贸w i by艂y prezes szczeci艅skiego oddzia艂u ZPAF. Autor kilkudziesi臋ciu wystaw fotograficznych, prezentowanych w Austrii, Danii, Francji, Holandii, Niemczech, Polsce, Portugalii, Szwecji i W艂oszech. W latach 70. i 90. wsp贸艂pracowa艂 ze Szczeci艅skim O艣rodkiem Telewizji Polskiej. W projektach artystycznych 艂膮czy fotografi臋 z innymi dziedzinami sztukami: architektur膮, urbanistyk膮, muzyk膮, teatrem, grafik膮 multimedialn膮, vizualartem i sztuk膮 performatywn膮. Od 2009 roku prowadzi autorsk膮 szko艂臋 fotografii. Kontakt: http://marzecki.com.pl/

RECENZJA WYSTAWY

Dorobek fotograficzny i artystyczny Waldemara Marz臋ckiego jest bogaty, zastanawiaj膮co zr贸偶nicowany. Poczynaj膮c od czo艂贸wek program贸w telewizyjnych, pokaz贸w diaporamy, projekcji multimedialnych, poprzez scenografi臋 teatraln膮, czy ilustracj臋 ksi膮偶ek, fotografi臋 portretow膮, a偶 po problemy zwi膮zane z projektowaniem architektonicznym i urbanistycznym. Maj膮c do wgl膮du dokumentacj臋 dorobku tak zr贸偶nicowanego, nie spos贸b nie zada膰 pytania: Co jest tego powodem? Czy偶by chodzi艂o jedynie o udowodnienie, jak swobodnie i umiej臋tnie Autor potrafi si臋 wpisa膰 w istniej膮ce, nawet kra艅cowo odmienne konwencje artystyczne? Przecie偶 nie oto chodzi. Forma wypowiedzi jest 艣rodkiem do wyra偶ania celu tw贸rczego, a jej zmiany - wynikiem eksperyment贸w i poszukiwa艅, dlatego takie poszukiwania maj膮 charakter ewolucyjny, a nie paralelny. Jaka jest logika pokazywania przez dojrza艂ego i 艣wiadomego swoich decyzji architekta (profesora zwyczajnego) projekt贸w fotograficznych, artystycznych tak kra艅cowo r贸偶nych od siebie. Odpowiedzi nale偶y szuka膰 w sylwetce architekta Waldemara Marz膮ckiego. Du偶a cz臋艣膰 tw贸rczo艣ci architektonicznej jest wynikiem pracy zespo艂owej: projekty urbanistyczne, architektoniczne, badania naukowe, wyk艂ady, publikacje ksi膮偶kowe. Wsz臋dzie tam Autor dzia艂a w grupie, ukierunkowuje si臋 na spo艂eczno艣膰 widz贸w-odbiorc贸w, wsp贸艂tw贸rc贸w. Czasami wykonuje czyje艣 zamierzenie artystyczne. Nie jest "poet膮 tworz膮cym do szuflady", jego tw贸rczo艣膰 jest odpowiedzi膮 na p艂yn膮ce z zewn膮trz oczekiwania, bo tylko w taki spos贸b mo偶e realizowa膰 obowi膮zek architekta-artysty. Bycie architektem, bycie artyst膮, to funkcja, a mo偶e nawet instytucja publiczna, a obowi膮zek jaki z tego tytu艂u spada, mo偶na realizowa膰 w spos贸b niekoniecznie jednorodny formalnie. Tym sposobem, mimo wsp贸艂czesnego j臋zyka plastycznego jakiego u偶ywa, zbli偶a si臋 do pierwotnej funkcji sztuki, wplecionej w 偶ycie spo艂eczne, a nie muzealne.

Waldemar Marz臋cki jest aktywnym tw贸rc膮. W dorobku ma ponad trzydzie艣ci wystaw krajowych i zagranicznych. Jego ostatnia wystawa to "Pomy艣li" w roli g艂贸wnej performer Antoni Karwowski. To pr贸ba zapisu energii, zarejestrowania wewn臋trznych napi臋膰, w膮tpliwo艣ci i pragnie艅 performera. Fotogramy ukazuj膮 bezkompromisowo艣膰 i szczero艣膰 performance. Mamy tu wi臋c dw贸ch autor贸w/aktor贸w Waldemara Marz臋ckiego i Antoniego Karwowskiego w splocie my艣li. 艁膮czy ich energia. Encyklopedie odnotowuj膮 wprowadzenie tego terminu do nauki za spraw膮 angielskiego fizyka i fizjologa, Thomasa Yonga (1773-1829). Wcze艣niej u偶ywano terminu "si艂a 偶ywa" albo "pot臋ga poruszaj膮ca" (Wielka Encyklopedia PWN, 2002). Do dzi艣 aktualny jest pogl膮d Arystotelesa zak艂adaj膮cy, 偶e "materia jest mo偶liwo艣ci膮 bytu, kt贸rego istot膮 jest forma i energia. Dzi臋ki energii urzeczywistniaj膮 si臋 w spos贸b celowy zawarte w materii mo偶liwo艣ci". Termin ten uobecnili w sztuce arty艣ci awangardy 艣wiatowej lat 20 tych, pocz膮wszy od pierwszych eksperyment贸w i dzia艂a艅 kinetycznych.

Ogl膮daj膮c przedstawione mi do recenzji fotogramy na wystaw臋 pt. "POmy艣li" nieodparcie nasuwa si臋 my艣l, 偶e tw贸rczo艣膰 zar贸wno Waldemara Marz臋ckiego jak i Antoniego Karwowskiego, tak odmienna w indywidualnych przejawach, 艂膮czy w tym wypadku duch konsekwentnego poszukiwania "skumulowanej energii". Warto j膮 poczu膰.

Jerzy Lipczy艅ski
artysta rze藕biarz, dr hab.
kierownik Katedry Rysunku Malarstwa i Rze藕by, WBiA, ZUT

PORTRET PODW脫JNY - PERFORMANCE TOWARZYSZ藝CY WYSTAWIE

PORTRET PODW脫JNY
Antoni Karwowski | Andrzej Pawe艂czyk


Symultaniczne dzia艂anie performatywne dw贸jki artyst贸w w kontek艣cie formy nadrz臋dnej. (...) Performance "Portret podw贸jny" jest pr贸b膮 dialogu z ide膮 projektu fotograficznego "POMY艢LI" Waldemara Marz臋ckiego, czyli portretu, jako "maski wielokrotnej". Wynikaj膮ca z takiego uj臋cia manipulacja formy jest wi臋c pr贸b膮 uchwycenia procesu kreacji. Dialog przez proces tw贸rczy, pocz膮tkowo, jako dzia艂anie osobne ka偶dego z performer贸w w "przestrzeni w艂asnej" doprowadza do wsp贸lnej analizy "mitu pami臋ci", poprzez dekonstrukcj臋 - tak mitu jak i procesu.

Osobno艣膰 dzia艂a艅 artyst贸w wynika z indywidualnych 艣rodk贸w ekspresji, s艂u偶膮cych analizie "pami臋ci w艂asnej". Dychotomia takiego uk艂adu, performer-performer, dzi臋ki narastaj膮cej interpersonalnej dynamice, sk艂ania do groteskowego dialogu. Wykorzystuje on dadaistyczne 艣rodki ekspresji, wprowadzaj膮ce w narracj臋 element niepewno艣ci oraz zawieszaj膮c logik臋 procesu percepcji. Mo偶na przez to zignorowa膰 jego tradycyjn膮 formu艂臋. Naruszenie tego porz膮dku i 艣wiadoma negacja, uchyla stereotyp os膮du i oceny. Formu艂a "wielokrotnej maski" u偶yta w performance i dalsza dekonstrukcja, jest odniesieniem do kultury masowej - jej spl膮tania i przypadkowo艣ci, ale r贸wnie偶 sposobem uchwycenia wielow膮tkowej rzeczywisto艣ci jako pr贸by opisu zjawiska - w tym przypadku przez portret. Konfrontacja popkultury z "mitem pami臋ci", a przez to z w艂asn膮 to偶samo艣ci膮, okre艣la narracj臋 performance.

Antoni Karwowski, urodzony 1948 roku w Grajewie. Studia na Wydziale Sztuk Pi臋knych UMK w Toruniu. Artysta intermedialny, performer, autor i organizator wielu projekt贸w i wydarze艅 artystycznych. Od 1979 roku. zwi膮zany z nurtem sztuki performance. Za艂o偶yciel "Grupy A" (1979). Aktualnie wsp贸艂pracuje z miejscem sztuki OFFicyna w Szczecinie jako: artysta i kurator festiwalu "Performance Intermedia", mi臋dzynarodowego przegl膮du video art "PI-five" i prezentacji video art w ramach Europejskiego Festiwalu Film贸w Dokumentalnych "dokumentART". Uczestnik kilku edycjach forum "OST - WEST" w Niemczech oraz licznych mi臋dzynarodowych projekt贸w artystycznych (w Polsce, Niemczech, Szwecji czy w Hiszpanii). Blog autora: http://antoni-performance.blogspot.com/


Andrzej Pawe艂czyk, urodzony w 1964 roku. Studia w Akademii Sztuk Pi臋knych w 艁odzi. Dyplom 1992 roku. Performer, architekt, kurator i animator wydarze艅 artystycznych. W sztuce porusza zagadnienia zwi膮zane z to偶samo艣ci膮 i spo艂ecznymi funkcjami sztuki na pograniczu kulturowym. Jak napisa艂 o jego tw贸rczo艣ci krytyk i poeta Mariusz Rosiak: "Bohaterem swoich kolejnych wyst膮pie艅 (Pawe艂czyk) za ka偶dym razem chce uczyni膰 czas. Ten, kt贸ry przemija i powraca natarczywie w introspekcji, bo wydarzy艂o si臋 onegdaj co艣, co sprawi艂o, 偶e zyskali艣my poczucie, 偶e ten 艣wiat, w kt贸rym przemijamy wydarza si臋 naprawd臋, a nie jest tylko ba艅k膮 mydlan膮, kt贸r膮 w ka偶dej chwili mo偶e zdmuchn膮膰 wiatr. Pawe艂czyk zatem uporczywie dr膮偶y w艂asn膮 pami臋膰, rozk艂ada na czynniki pierwsze" [Arteon 2005].

Fot. Waldemar Marz臋cki
Performance w Galerii Forma
21. pa藕dziernika 2011 r.

`
GALERIA ARCHITEKT脫W FORMA, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie | Kurator Galerii: Pawe艂 Rubinowicz | Webmaster: Klara Czy艅ska