|
GALERIA ARCHITEKTÓW FORMA | pod patronatem Muzeum Narodowego w Szczecinie | Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie |
Architektura Muzyki Muzyka Architektury Aleksandra Satkiewicz-Parczewska Wernisaż wystawy 20. marca 2012, godz. 19.00 Czas ekspozycji 21|03|2012 - 16|04|2012 Prezentacje autorskie w czasie ekspozycji 27|03; 29|03; 31|03; 3|04; 5|04; 7|04; 10|04; 14|04 - godz. 12.00 Finisaż wystawy Czwartek, 12 kwietnia, godz.18.00 Galeria FORMA, ZUT, WBiA / Budynek Architektury, ul. Żołnierska 50 w Szczecinie Wstęp na wystawę i wernisaż - wolny Kratorzy wystawy: Paweł Rubinowicz i Klara Czyńska |
Pobierz plakat w wyższej rozdzielczo¶ci >>> |
|
26|03|2012 |
Oficjalny finisaż wystawy: Czwartek, 12 kwietnia, godz.18.00 |
Prezentacje autorskie w czasie ekspozycji: Wtorek, 27 marca, godz. 12.00 Czwartek, 29 marca, godz. 12.00 Sobota, 31 marca, godz. 12.00 Wielki Wtorek, 3 kwietnia, godz. 12.00 |
Wielki Czwartek, 5 kwietnia, godz. 12.00 Wielka Sobota, 7 kwietnia, godz. 12.00 Wtorek,10 kwietnia, godz. 12.00 Sobota, 14 kwietnia, godz. 12.00 |
REPORTAŻ FILMOWY |
ARCHITEKTURA MUZYKI - MUZYKA ARCHITEKTURY Reportaż z otwarcia wystawy Aleksandry Satkiewicz-Parczewskiej 20|03|2012, Galeria Architektów FORMA Autor: Andrzej Fader FaderProduction TV&documentaries www.FaderProduction.eu biuro@faderproduction.eu |
ZDJĘCIA Z WERNISAŻU |
|
Foto-reportaż z wernisażu autor: Paweł Rubinowicz |
Zdjęcia z wernisażu fot. Klara Czyńska fot. Paweł Rubinowicz |
|
13|03|2012 |
OPIS AUTORSKI |
Muzyka i architektura, tak jak i inne dziedziny sztuki, mimo że różne w charakterze, posiadaj± wiele cech wspólnych, zwłaszcza, gdy będziemy rozpatrywać je od strony zasad kompozycyjnych. Możliwo¶ć porównywania architektury z muzyk±, może mieć szczególnie inspiruj±ce i odkrywcze znaczenie. Powi±zania między tymi dziedzinami maj± specyficzny charakter i s± zdecydowanie silniejsze, niż między architektur± a innymi dziedzinami sztuki. Zarówno bowiem kompozycja architektoniczna jak i muzyczna charakteryzuj± się najwyższym poziomem abstrakcji, a więc mog± się obywać bez odwzorowania rzeczywisto¶ci, w odróżnieniu na przykład od malarstwa, rzeĽby czy poezji. Sporz±dzaj±c i analizuj±c wykresy wrażeń, tak jak i transpozycje kompozycji muzycznych na architektoniczne zauważamy wzajemne zwi±zki. Zarówno w muzyce jak i w architekturze kompozycja jest gr± relacji między bodĽcami a odległo¶ciami między nimi, ich intensywno¶ci±, nasyceniem, proporcjami; jest spraw± proporcji, miary i d±żenia do pewnej harmonijnej równowagi gry percepcyjnej. |
Fragment instalacji szklanej stanowi±cej transpozycję utworu "Już się zmierzcha" Wacława z Szamotuł - ASP 2012 |
INFORMACJA O AUTORZE |
Aleksandra Satkiewicz-Parczewska, architekt, profesor Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie oraz Akademii Sztuki w Szczecinie. Jej zainteresowania naukowe s± zwi±zane z zagadnieniami z zakresu psychologii architektury i estetyki, zwi±zków między muzyk± a architektur±, kompozycji architektonicznej i jej percepcji, psychologii postrzegania oraz psychologii koloru. Autorka dwóch monografii: "Rytm jako istotny element kompozycji w architekturze w aspekcie historycznego rozwoju formy na tle analogii z muzyk±" oraz "Kompozycja architektoniczna a jej percepcja". Specjalizuje się w projektowaniu wnętrz, także sakralnych oraz w projektowaniu witraży i ich wykonawstwie z wykorzystaniem fusingu i eksperymentalnych technologii (liczne realizacje w Szczecinie i w Polsce). Jej prace były eksponowane na wystawach autorskich i zbiorowych w Polsce, Kanadzie i Anglii. Jest kierownikiem Podyplomowych Studiów Architektury i Projektowania Wnętrz na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie. Jej poprzednia wystawa w Galerii Architektów Forma, pt. "Muzyka ¦wiatła", prezentowana była w 2008 roku. |
WYBRANE PRACE PREZENTOWANE NA WYSTAWIE |
Autorzy prac prezentowanych na wystawie: Marzena Borowska, Karol Bukowski, Akti Busra, Paulina Ciepiela, Ksawery Czyński, Krystyna Duma, Ewa Felisiak, Marcelina Kitlas, Aleksandra Kornatowska, Aleksandra Kret, Aleksandra Mażys, Katarzyna My¶lińska, Kamila Nowak, Norbert Olczyk, Natalia Pieczyńska, Anna Prajzendanc, Dominik Szyndlarewicz, Monika Żelichowska |
RECENZJA WYSTAWY |
Kształcenie studentów wydziałów projektowych wymaga uważnego budowania podstaw my¶lenia, na którym projektowanie się opiera. Musi uwzględniać takie indywidualne predyspozycje studenta jak: poziom przygotowania intelektualnego, potencjał kreatywno¶ci czy bagaż do¶wiadczenia opartego na przeżyciach, tradycji i rozumieniu kultury. Tenże bagaż do¶wiadczenia jest także wypadkow± oddziaływania ¶rodowiska społecznego w którym student wzrasta, rodzaju szkół które ukończył, ewentualnych działań zawodowych - niekoniecznie maj±cych zwi±zek z projektowaniem. Powyższe czynniki w sposób istotny wpływaj± na poziom i ¶wiadomo¶ć studiowania.
Należy eliminować schematyzm w my¶leniu ukształtowany w procesie edukacji szkolnej. Schematyzm ten wył±cza lub spowalnia aktywno¶ć wyobraĽni. Na jej miejsce proponuje z kolei okre¶lony zestaw kluczy - szablonów my¶lowych, nie maj±cych nic wspólnego z poszukiwaniem rozwi±zań kreatywnych, wymagaj±cych także intelektualnego zaangażowania. |
O WYSTAWIE |
ZapowiedĽ wernisażu Wywiad z Aleksandr± Mażys Telewizja Pomerania 20|03|2012 Patrz 14:15 minuta filmu |
GALERIA ARCHITEKTÓW FORMA, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie | Kurator Galerii:
Paweł Rubinowicz | Webmaster:
Klara Czyńska |