|
GALERIA ARCHITEKTÓW FORMA | pod patronatem Muzeum Narodowego w Szczecinie | Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie |
architektura eksperymentalna | experimental architecture |
Formy komputacyjne | Computational Forms Autorzy | Authors: Przemysław Jaworski, Michał Piasecki De-kodowanie złożoności | De-Coding Complexity Autor | Author: Paweł Rubinowicz wernisaż: CZWARTEK 25|11|2010, godz. 17.00 okres ekspozycji: 26|11|2010 - 12|01|2011 Kurator wystawy: Klara Czyńska wystawa w ramach Westivalu Sztuka Architektury 2010 |
Pobierz plakat w wyższej rozdzielczości (200dpi) >>> |
ARCHITEKTURA EKSPERYMENTALNA - wystawa zorganizowana w ramach tegorocznej edycji szczecińskiego Westivalu Sztuka Architektury, pod patronatem miesięcznika Architektura&Biznes. Autorami są architekci: Przemysław Jaworski (Foster+Partners, Londyn), Michał Piasecki (Bartlett UCL, Londyn) i Paweł Rubinowicz (ZUT, Szczecin). Wystawa składa się z dwóch części zatytułowanych: 'Formy komputacyjne | Computational Forms' (Jaworski, Piasecki) oraz 'De-kodowanie złożoności | De-Coding Complexity' (Rubinowicz). Celem i przedmiotem wystawy jest poszukiwanie nowatorskich technik projektowania, komputerowego generowania i cyfrowego wytwarzania form architektury oraz sztuki użytkowej. To, co dziś nosi jeszcze znamiona 'eksperymentu', może być odpowiedzią na pytanie: jaka będzie architektura przyszłości... De-kodowanie złożoności (Rubinowicz) jest próbą rozpoznawania i nowego definiowania pojęcia złożoności formalnej. Ekspozycję stanowi sekwencja syntetycznych, czarno-białych, dwuwymiarowych grafik, które w pierwszym odbiorze wydają się być mało związane z architekturą. W rzeczywistości jednak, grafika jest tu przede wszystkim pretekstem do podjęcia dyskursu architektonicznego oraz do poszukiwania schematycznego odwzorowania nowej kategorii złożoności. Kontekstem naukowym jest geometria fraktalna i teoria chaosu deterministycznego. Trzy serie obrazów graficznych 'Progresja', 'Porównanie', 'Przekształcenie' zostały wygenerowane z zastosowaniem oprogramowania opracowanego od podstaw przez autora. Matematyczny mechanizm konstrukcji jest oparty na skrajnie prostych i ściśle deterministycznych zasadach formowania. Złożoność, którą możemy zaobserwować jest więc wyłącznie odzwierciedleniem lub obrazowaniem pewnego 'kodu natury'... Wystawie 'Architektura Eksperymentalna' towarzyszą cztery recenzje, nadesłane w ostatnich tygodniach przez: profesor Ewę Kuryłowicz (WA Politechnika Warszawska), Jonathana Rabagliati (Foster+Partners, Specialist Modelling Group), profesora Zbigniewa Paszkowskiego (WBiA, ZUT) oraz artystę grafika, prof. Ryszarda Korżanowskiego. Tekst tych recenzji, prezentacje autorów, szersze opisy wystawy i inne materiały charakteryzujące wydarzenie, dostępne są na stronach internetowych Galerii Architektów Forma. Występując w podwójnej roli (jako kurator galerii oraz współautor) zapraszam serdecznie na wernisaż. Ze względów technicznych, część ekspozycji (niektóre instalacje multimedialne itp.), będzie można zobaczyć tylko w dniu otwarcia. Warto więc odwiedzić wystawę właśnie podczas wernisażu. Paweł Rubinowicz, kurator Galerii Forma |
|
EXPERIMENTAL ARCHITECTURE is an exhibition organized as part of this year's Szczecin's Westival, under the patronage of Architecture & Business magazine and Sztuka Architektury web portal. The authors are architects: Przemyslaw Jaworski (Foster + Partners, London), Michal Piasecki (Bartlett UCL, London) and Paweł Rubinowicz (ZUT, Szczecin, Poland). The exhibition consists of two parts: 'Computational Forms' (Jaworski, Piasecki) and 'De-Coding Complexity' (Rubinowicz). The object of the show is the search for innovative design techniques, computer generation and production of digital forms of design. Even though today it still bears the hallmarks of 'experiment', the exhibition may be the answer to the question: what is the architecture of the future. De-coding complexity (Rubinowicz) is an attempt to identify and define the new notion of formal complexity. The exhibition is a sequence of synthetic, black and white, two-dimensional graphics, which at first seem not particularly related to the architecture. In reality, however, the graphics is here primarily a pretext to take the architectural discourse and to seek a schematic representation of a new category of complexity. The context of science is fractal geometry and theory of deterministic chaos. Three series of graphic images 'Progression', 'H', 'transformation' have been generated using the software developed from scratch by the author. Mathematical design mechanism is based on extremely simple and strictly deterministic rules of formation. The complexity that we observe is thus only a reflection or a glimpse of a 'code of nature'. Exhibition of Experimental Architecture is accompanied by four reviews, submitted in recent weeks by Professor Ewa Kurylowicz (WA Warsaw University of Technology), Jonathan Rabagliati (Foster + Partners Specialist Modelling Group), Professor Zbigniew Paszkowski (knock, ZUT) and graphic artist, prof. Richard Korżanowski.The text of these reviews, presentations of the authors, more detailed descriptions of exhibits and other materials characterized by an event are available on the websites of 'Forma' Architects Gallery. Speaking in a double role (as a gallery curator and co-author) I cordially invite you to the vernissage. For technical reasons, part of the exhibition (some multi-media installations, etc.), will be seen only on the opening day. So we encourage you to visit the exhibition during the opening. Pawel Rubinowicz, curator of the Gallery Form |
|
Reportaż filmowy z wernisażu wystawy "ARCHITEKTURA EKSPERYMENTALNA", który odbył się 25. listopada 2010 roku w Galerii Architektów FORMA Andrzej Fader FaderProduction TV&documentaries www.FaderProduction.eu biuro@faderproduction.eu |
|
W dzisiejszym świecie cyfrowa technika jest wszędzie wokół nas, lecz dla naszych oczu komputacja pozostaje wciąż ukryta. Wyposażamy nasze życia w ogromną ilość mocy komputacyjnej, o której dekady temu nie śniło się nawet fizykom jądrowym. Mimo wszystko fetysz naszego społeczeństwa na punkcie gigabajtów dostępnych dla naszych dłoni jest często tak samo nielogiczny jak kupowanie Ferrari po to, aby pojechać na zakupy do warzywniaka. Nawet jeśli uda nam się włączyć pierwszy bieg lub przekroczyć skrzyżowanie i wyjechać na otwartą przestrzeń, mamy większą szansę owinąć 'stającego dęba konia' [symbol Ferrari] wokół słupa, niż dojechać do linii mety. Świat komputacji dostępny każdego dnia pod naszymi palcami, obudowany aluminium lub plastikiem, jest jak zaspawane pudełko czekające na otwarcie, puszka Pandory z niesamowitym potencjałem, czekającym na uwolnienie (...). |
Przytoczony powyżej fragment recenzji Jonathana Rabagliati (Foster+Partners, Specialist Modelling Group) może być chyba najlepszą puentą wystawy. Komputacja wyznacza nowe pola dla rozwoju architektury. Wciąż jednak jesteśmy na początku tej drogi i dotykamy przestrzeni niezbadanej. To co powstaje, nie jest jeszcze w pełni określone i zamyka się raczej w obszarze działań eksperymentalnych. Warto jednak szukać, bo zarówno cząstkowe rezultaty jak i sam proces myślowy towarzyszący projektowaniu są diametralnie odmienne od klasycznej ścieżki konstruowania form architektury. Na tym etapie z pewnością warto jest też łączyć i konfrontować doświadczenia. Dziękuję więc Przemkowi i Michałowi za otwartość i za chęć pokazania ich autorskiej twórczości w naszej galerii. Dziękuję recenzentom za teksty krytyczne, które nakreśliły istotny kontekst dla odbioru prezentowanych treści. Dziękuję organizatorom Westivalu (szczeciński oddział SARP) za chęć podjęcia tematu i za finansowanie wystawy. Szczególne podziękowania należą się Klarze Czyńskiej za nieocenione wparcie merytoryczne na wszystkich etapach przygotowań. Dziękuję również za życzliwość i kreatywną pomoc wielu osobom - Markowi Czyńskiemu (SARP), Emilii Butkiewicz (SARP), Tadeuszowi Szklarskiemu (SARP / Szczecin2016), Bartoszowi Bęskiemu (Vobis), Magdzie Broniatowskej (A&B), Ksaweremu Czyńskiemu, Andrzejowi Faderowi (FaderProduction), Juliuszowi Gumpowiczowi (PrintDream), Jerzemu KaĽmierczakowi (DJ-Meble), Jackowi Leksowi (eL-Jot), Piotrowi Szalkiewiczowi (Vobis), Sandrze Szkwarek (Vobis), studentkom i studentom architektury ZUT oraz wielu, wielu innym...
|
|
Zdjęcia z wernisażu >>> |
|
Echo w Internecie >>> |
|
Formy komputacyjne | Computational Forms |
Autorzy | Authors: Przemysław Jaworski, Michał Piasecki |
Stały wzrost mocy obliczeniowej komputerów w coraz większym stopniu umożliwia wielokrotne powtórzenie nieskomplikowanych procesów, których wynikiem może być złożony (complex), lecz nie zawsze skomplikowany (complicated) efekt. Projektowanie komputacyjne w architekturze to właśnie automatyzacja niektórych powtarzanych procesów. Daje ona architektom nowe możliwości poszukiwania zoptymalizowanych rozwiązań formalnych, funkcjonalnych i konstrukcyjnych, o estetyce trudnej do zaprojektowania przy pomocy innych narzędzi. Pobierz katalog wystawy w PDF-ie >>> |
De-kodowanie złożoności | De-Coding Complexity |
Autor | Author: Paweł Rubinowicz |
Wystawa 'De-kodowanie złożoności' jest próbą rozpoznawania i nowego definiowania pojęcia złożoności formalnej. Ekspozycję stanowi sekwencja syntetycznych, czarno-biały, dwuwymiarowych grafik, które w pierwszym odbiorze wydają się być mało związane z architekturą. W rzeczywistości jednak, grafika jest tu przede wszystkim pretekstem do podjęcia dyskursu architektonicznego oraz do poszukiwania schematycznego odwzorowania nowej kategorii złożoności. Kontekstem naukowym dla odczytywania prac oraz dla ich przygotowania jest geometria fraktalna i teoria chaosu deterministycznego. Trzy serie obrazów graficznych 'Progresja', 'Porównanie', 'Przekształcenie' zostały wygenerowane z zastosowaniem oprogramowania opracowanego od podstaw przez autora. Matematyczny mechanizm ich konstrukcji jest oparty na zastosowaniu prostych i ściśle deterministycznych zasad formowania. Pobierz katalog wystawy w PDF-ie >>> |
INFORAMCJE O AUTORACH |
PRZEMYSŁAW JAWORSKI, pracował w latach 2006-2010 jako Computational Designer w pracowni architektonicznej Foster+Partners, w Grupie Specjalistycznego Modelowania Komputerowego (SMG). Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej. W latach 2005-2006 kontynuował studia architektoniczne w Londynie (University College of London), na kierunku Architektura Adaptywna i Komputacja (AAC). W latach 1995-2000, działał na tzw. 'demoscenie' komputerowej, tworząc sztukę komputacyjną w postaci multimedialnych prezentacji, przedstawianych wielokrotnie na ogólnopolskich festiwalach sztuki komputerowej. Obecnie zajmuje się głównie interaktywną i parametryczną architekturą, użyciem algorytmów sztucznej inteligencji oraz symulacjami sił fizycznych w konstrukcjach. Wykłada także przedmiot 'Projektowanie parametryczne i fabrykacja' na Wydziale Architektury PWr oraz eksperymentuje z instalacjami multimedialnymi i tzw. 'physical computing' (wykorzystanie robotów w architekturze i designie). Prowadzi portal www.projektowanieparametryczne.pl oraz www.jawordesign.com. |
|
MICHAŁ PIASECKI, niezależny architekt, projektant produktu i konsultant z zakresu procesów generatywnych, modelowania parametrycznego i cyfrowego wspomagania wytwarzania. Pracował między innymi z Aleksandrą Wasilkowską przy projekcie wystawy "Niezwykle Rzadkie Zdarzenia" w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej; 'Fluid Forms' i Krystianem Kwiecińskim przy projekcie biżuterii "Evolve Ring Silver" i z Joris Laarman Studio przy projekcie mebla "Starlings Table" dla Friedman Benda Gallery w Nowym Jorku. Jest również doktorantem na Bartlett School of Graduate Studies w Londynie, gdzie zajmuje się aplikacjami sztucznej inteligencji w procesie projektowym; asystentem na kierunku Master of Science in Adaptive Architecture and Computation (Bartlett) oraz współzałożycielem grupy Workshops Faktory prowadzącej warsztaty i seminaria dotyczące projektowania komputacyjnego. Przed rozpoczęciem doktoratu uzyskał z wyróżnieniem tytuł Postgraduate Diploma in Adaptive Architecture and Computation na Bartlett w Londynie; Master of Architecture na Institute of Advanced Architecture of Catalonia w Barcelonie oraz tytuł inżyniera architekta na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Jego strona i blog są dostępne na: www.michalpiasecki.com. |
|
PAWEŁ RUBINOWICZ, architekt, studia na Politechnice Szczecińskiej i Fachhochschule Oldenburg (Niemcy). Pracuje w Instytucie Architektury i Planowania Przestrzennego (WBiA, ZUT) od 1999 roku. Uczestnik licznych konkursów, warsztatów architektonicznych oraz konferencji naukowych w Polsce, Niemczech, Finlandii, Szwecji, Litwie, Hiszpanii, Stanach Zjednoczonych i Republice Południowej Afryki. Współautor kilku opracowań urbanistycznych dla miast Polskich w tym studiów nad zastosowaniem Wirtualnych Modeli Miast w analizie krajobrazu miejskiego. Współkoordynator projektów europejskich w ramach programu 'Culture 2000' (2003-2004). Indywidualne wystawy fotograficzne w ośmiu miastach w Polsce (2000-2005). Od 2009 kurator 'Galerii Architektów Forma' w Szczecinie. Od 1999 roku prowadzi badania własne, ukierunkowane na rozpoznanie znaczenia zastosowań matematycznej teorii chaosu w projektowaniu architektonicznym. Autor 18 publikacji naukowych - w tym 10 o zasięgu międzynarodowym. Autor projektu badawczego, zwieńczonego pracą: 'Chaos jako porządek wyższego rzędu w wybranych trendach współczesnej architektury' (2010). |
WYBRANE FRAGMENTY NADESŁANYCH RECENZJI |
Warto zwrócić uwagę, że projekty prezentowane na wystawie dotyczą nowych, efektownych geometrii, ale przecież możliwości optymalizacji architektury powstającej przy użyciu technik performatywnych są tak dogodne, że z pewnością zawładną one całością projektowania w przyszłości. |
'FORMY KOMPUTACYJNE' - PEŁNE TEKSTY RECENZJI |
W dzisiejszym świecie cyfrowa technika jest wszędzie wokół nas, lecz dla naszych oczu komputacja pozostaje wciąż ukryta. Wyposażamy nasze życia w ogromną ilość mocy komputacyjnej, o której dekady temu nie śniło się nawet fizykom jądrowym. Mimo wszystko fetysz naszego społeczeństwa na punkcie gigabajtów dostępnych dla naszych dłoni jest często tak samo nielogiczny jak kupowanie Ferrari po to, aby pojechać na zakupy do warzywniaka. Nawet jeśli uda nam się włączyć pierwszy bieg lub przekroczyć skrzyżowanie i wyjechać na otwartą przestrzeń, mamy większą szansę owinąć 'stającego dęba konia' (symbol Ferrari) wokół słupa, niż dojechać do linii mety. Świat komputacji dostępny każdego dnia pod naszymi palcami, obudowany aluminium lub plastikiem, jest jak zaspawane pudełko czekające na otwarcie, puszka Pandory z niesamowitym potencjałem, czekającym na uwolnienie. Projektowanie architektoniczne jest w swej istocie wirtualne, podobnie jak wszelka twórcza ludzka działalność. Projekt powstaje w wyobraĽni autora, a jego obraz uzewnętrzniany w formie bądĽ to projektów - w przestrzeni realnej lub wirtualnej - bądĽ finalnie w postaci budynków w środowisku ziemskim, nie zawsze jest zgodny z pierwotnym zamysłem. Relacja sposobów uzewnętrzniania reprezentacji wyobrażeń w architekturze w różnych epokach układa się w czytelny związek przyczynowo-skutkowy pozwalający zrozumieć różnice pomiędzy poszczególnymi stylami czy tendencjami. Rozwój rysunku perspektywicznego miał wpływ na architekturę renesansu, architekci konstruktywiści nie bez powodu posługiwali się rysunkiem aksonometrycznym. Przykłady można mnożyć. |
'DE-KODOWANIE ZŁOŻONOŚCI' - PEŁNE TEKSTY RECENZJI |
Fascynująca przygoda poznawania rzeczywistości za pośrednictwem matematyki. Zapis matematyczny staje się grafiką, grafika przestrzenią a przestrzeń rzeczywistością. Rzeczywistość za pomocą tych samych środków można dekodować do poziomu grafiki i formuły matematycznej. Świat stał się rozpoznawalny i mierzalny. Czy jednak przewidywalny? Współczesny artysta grafik, który tworzy dzieła metodami pośrednimi - druku wklęsłego, wypukłego lub płaskiego, jest na pozycji uprzywilejowanej w stosunku do warsztatu rysowania sposobami bezpośrednimi. Grafika, która powstaje jako odbitka lub wydruk z matrycy, określana jest dziełem oryginalnym i nazywana w zależności od rodzaju materiału-tworzywa-matrycy. Wybrany nośnik obrabiany jest impulsywnością wewnętrznego pędu. Ten zaś ustaje na skutek zmęczenia mięśni i bólu ścięgien ręki artysty. Przytaczam tu ten rodzaj środków medialnych, aby porównać je z narzędziami najnowszej generacji komputerów, kamer fotograficznych i systemów druku. |
GALERIA ARCHITEKTÓW FORMA, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie | Kurator Galerii:
Paweł Rubinowicz | Webmaster:
Klara Czyńska |